Wanneer je bij de tandarts in de stoel ligt en de stoel omhoog komt om even met je te praten, kan dat zorgen voor wat spanning. Maar is dit eigenlijk een goed teken? Het draait immers om jouw gezondheid, wat positief is, ook al kan zo'n gesprek leiden tot een behandeling of verandering in levensstijl. Wat maakt een gesprek nu echt waardevol?
Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beiden longarts, hebben onderzocht hoe het gesprek tussen zorgverlener en patiënt het beste gevoerd kan worden. Hoe kan een zorgverlener advies geven op een manier die niet betuttelend, dwingend of irritant overkomt op de patiënt? Als patiënt zit je immers niet te wachten op een belerende toon of verboden. Liever wil je een gelijkwaardig en respectvol gesprek voeren. Het is dus ook goed om kritisch te kijken naar de relatie met je zorgverleners. Op welke manier wil jij benaderd worden door de tandarts, mondhygiënist of dokter?
De Kanter en Dekker hebben een video opgenomen in een tandartspraktijk, waarin ze een rollenspel spelen voor tandartsen en mondhygiënisten. Ze tonen twee conversaties: de eerste laat zien hoe het vooral niet moet (met humor!) en de tweede laat een behulpzaam gesprek zien dat wel werkt. Ze laten een wetenschappelijk bewezen methode zien waarop een zorgverlener een patiënt kan helpen om gezonder gedrag aan te nemen zonder betuttelend of belerend te zijn. Het thema van de video is Stoppen met Roken. Dit kan ook voor jou als patiënt interessant zijn! Bekijk de video
hier.